Co warto zastosować na uspokojenie, nerwy i stres? Wśród dostępnych środków znajdują się tabletki, zioła oraz krople pozwalające się wyciszyć i poprawiające nastrój. Sprawdź, które z nich warto wypróbować.

Sytuacje stresowe przydarzają się każdemu. Niestety, jeśli jesteśmy na nie narażeni na co dzień, mogą negatywnie odbijać się nie tylko na naszym samopoczuciu, ale także zdrowiu. Jeżeli nie mamy możliwości ich ograniczyć, warto poszukać sposobu na ukojenie nerwów w formie gotowych preparatów lub ziół, które mogą znacznie obniżyć poziom stresu oraz jego wpływ na organizm.

Nadmierna nerwowość i stres – jak sobie z tym radzić?

Problemy finansowe lub w związku, nadmiar obowiązków, intensywny okres w pracy czy w szkole – są to najpopularniejsze przyczyny nadmiernej nerwowości i stresu, które niestety mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Jak sobie z tym radzić?

Jeśli doświadczamy częstego stresu lub przeszliśmy przez trudne życiowe sytuacje, możemy zauważyć u siebie nadmierną nerwowość objawiającą się poprzez rozdrażnienie, nadpobudliwość i duży problem ze zrelaksowaniem się. Wynika ona z przeciążenia części współczulnej układu nerwowego, ewolucyjnie odpowiadającej za reakcję organizmu na wydarzenia stresowe, np. konieczność ucieczki czy walki. Na skutek jej stymulowania wydziela się m.in. adrenalina i kortyzol hormony powodujące:

  • podniesienie ciśnienia tętniczego krwi,
  • przyspieszenie akcji serca,
  • uderzenia gorąca,
  • nadmierną potliwość.

Niektóre osoby mogą odczuwać te objawy nawet w sytuacjach, które nie powinny wiązać się z dużym stresem. Nerwowość pojawia się u nich na co dzień, nie pozwalając cieszyć się życiem i znacznie utrudniając wypoczynek. Efektem może być niskie samopoczucie, stany depresyjne, przemęczenie organizmu i problemy zdrowotne.

Aby zwalczyć nadmierną nerwowość i stres, najlepiej znacznie ograniczyć w swoim życiu sytuacje, miejsca i osoby wywołujące negatywne uczucia. Oczywiście w wielu przypadkach jest to trudne, jeśli nie niemożliwe – na szczęście można pomóc sobie także na inne sposoby. Warto umówić się na wizytę u specjalisty lub sięgnąć po dostępne bez recepty środki na uspokojenie, można też dokonać pewnych zmian w swoim stylu życia. Sprawdź, które metody będą najlepsze dla ciebie.

Wizyta u specjalisty. Dlaczego jest tak ważna?

Jeśli często doświadczasz silnego stresu, odczuwasz lęk i na co dzień mierzysz się z nadmierną nerwowością, dobrym pomysłem może być wizyta u specjalisty. Psycholog lub psychoterapeuta pomogą ci ustalić przyczyny takiego stanu rzeczy i w razie potrzeby wybiorą najlepszy dla ciebie sposób leczenia. Być może potrzebna będzie także wizyta u psychiatry, który zapisze odpowiednie leki. Nie warto zwlekać z sięgnięciem po pomoc – terapia może całkowicie wyeliminować problem lub nauczyć radzić sobie ze stresem na co dzień. Może być także konieczna, jeśli za nerwowością stoją poważniejsze problemy natury psychicznej, np. depresja.

Tabletki na uspokojenie. Czy warto po nie sięgnąć?

Co na uspokojenie? Tabletki, zioła czy krople?

Łatwo dostępnym, a przy tym skutecznym i bezpiecznym sposobem na radzenie sobie ze stresem są tabletki na uspokojenie. Na rynku znajdziemy naturalne suplementy diety, w których wykorzystano zioła o właściwościach uspokajających wzmocnione potrzebnymi witaminami i składnikami mineralnymi.

Stosowanie tabletek na uspokojenie:

  • redukuje odczuwany stres,
  • łagodzi objawy podenerwowania,
  • wspomaga koncentrację i wyciszenie,
  • ułatwia zasypianie i poprawia jakość snu.

Warto wspomóc się preparatami tego typu, choć ważny jest wybór odpowiedniego dla siebie środka. Najlepiej zdecydować się na sprawdzony suplement diety oparty wyłącznie na naturalnych składnikach. Jeśli szukasz wysoko ocenianych przez użytkowników produktów, sprawdź ranking najlepszych tabletek ziołowych bez recepty.

Krople na uspokojenie. Jak działają?

Krople na uspokojenie to dość popularny środek zalecany w przypadku przejściowych stanów napięcia nerwowego lub problemów z zasypianiem. W aptekach znajdziemy ziołowe krople dostępne bez recepty, które można stosować w sytuacjach stresowych lub przed położeniem się spać, jeśli zależy nam głównie na działaniu nasennym.

Wystarczy rozpuścić zalecaną dawkę płynu w wodzie, a następnie zażyć w przypadku, kiedy dosięga nas stres. Krople na uspokojenie mogą przynieść ulgę w przeciągu ok. 30 minut, choć sprawdzą się głównie przy niewielkim lub umiarkowanym zdenerwowaniu. Należy również uważać na ich dawkowanie, ponieważ niektóre wykorzystywane w środkach tego typu składniki, np. waleriana, mogą powodować niepożądane skutki uboczne przy zbyt długim stosowaniu.

Zioła uspokajające. Po które warto sięgnąć?

Co na uspokojenie? Tabletki, zioła czy krople?

Osoby ceniące sobie naturalne sposoby walki ze stresem mogą sięgnąć po zioła uspokajające. Wiele roślin posiada właściwości redukujące stres, wyciszające i nasenne. Które z nich sprawdzą się najlepiej?

Ashwagandha

Korzeń ashwagandhy nazywany jest indyjskim żeń-szeniem. Stanowi jedno z najbardziej cenionych ziół Ajurwedy, czyli tradycyjnej medycyny indyjskiej. Poza licznymi właściwościami prozdrowotnymi ma również działanie uspokajające, zwiększa odporność organizmu na stres oraz obniża poziom kortyzolu.

Melisa lekarska

Melisa lekarska jest popularnym ziołem na uspokojenie – najczęściej stosuje się ją w formie herbatek. Ma łagodne działanie, dzięki czemu sprawdza się zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Obniża poziom stresu, poprawia nastrój oraz pomaga zasnąć.

Herbata chińska

Herbata chińska pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy, dbając o jego zdrowie i sprawność. Poprawia funkcje kognitywne mózgu, w tym koncentrację i pamięć. Pomaga się uspokoić i wyciszyć, a przy tym utrzymuje odpowiedni poziom energii organizmu.

Szafran

Szafran to nie tylko znana przyprawa, ale także roślina o wielu cennych właściwościach. Posiada działanie uspokajające, poprawia nastrój, pomaga w odzyskaniu równowagi emocjonalnej oraz zwalczaniu stanów depresyjnych i lękowych. Podnosi także jakość snu.

Lawenda

Olejek eteryczny z kwiatów lawendy ma właściwości wyciszające i uspokajające. Warto dodać kilka kropli do kąpieli lub spryskać rozcieńczonym olejkiem pościel, by zredukować stres i wyciszyć się przed snem.

Pamiętajmy, że wiele ziół stanowi składnik naturalnych tabletek uspokajających – może to być wygodniejsza opcja dla osób, które nie przepadają za samodzielnym sporządzaniem naparów lub smakiem ziołowych herbatek.

Aktywność fizyczna i relaks – skuteczna broń w walce o lepszy nastrój?

Co na uspokojenie? Tabletki, zioła czy krople?

Jeśli na co dzień odczuwasz podenerwowanie i rozdrażnienie, możesz wprowadzić też zmiany do swojego stylu życia, które pomogą ci odzyskać równowagę emocjonalną. Najlepiej w tej roli sprawdzi się aktywność fizyczna oraz relaks.

Regularne ćwiczenia są ważne nie tylko dla naszego ciała, ale także ducha. Dzięki nim w ciele wytwarzają się endorfiny odpowiadające za uczucie szczęścia, dlatego sama aktywność może skutecznie poprawić nastrój. Wysiłek sprzyja również uwolnieniu się od napięcia i rozładowaniu negatywnych emocji. Nie musisz od razu decydować się na ciężkie i długie treningi – wystarczy spacer, przejażdżka na rowerze lub dowolne ćwiczenia, które lubisz.

Pamiętaj także o relaksie – znajdź w ciągu dnia choć 30 minut dla siebie, podczas których poczytasz książkę, obejrzysz przyjemny serial czy pomedytujesz. Świetnie sprawdzi się kąpiel w wannie z dodatkiem uspokajających olejków eterycznych czy w towarzystwie pięknie pachnących świec. Dzięki takiemu odpoczynkowi odetniesz się od negatywnych emocji i zadbasz o swoje zdrowie psychiczne.