Orzeszki pistacjowe są uznawane za „królowe” wśród innych orzechów ze względu na ich właściwości i składniki odżywcze. Są bogate w karotenoidy, które odpowiadają za wspomaganie pracy oczu i redukują ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. Pistacje bogate są w potas, który wpływa na redukcję ciśnienia tętniczego.

Orzeszki pistacjowe – podstawowe informacje

Bardzo często orzeszki pistacjowe zwane są jako zielone migdały czy też orzechy szczęścia. Rosną na drzewach pistacjowych w formie nasion skrytych w szarej łupinie. Jak już wspomniano są one pełne wartościowych składników odżywczych takich jak karotenoidy, a dokładnie luteiny oraz zeaksantyny czy potasu. W odmianach występujących w regionie Iranu oraz USA znajduje się mnóstwo błonnika, białka, wapnia, fosforu, witamin z grupy B, witaminę E oraz antyoksydantów.

Właściwości odżywcze i kaloryczność pistacji

W 100 gramach pistacji znajduje się aż 562 kcal. Pistacje są bogate w białko, błonnik, witaminę C, Tiaminy, Ryboflawiny, Niacynę, witaminę b6, kwas foliowy, witaminę A oraz witaminę E. Dodatkowo są źródłem wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, sodu, a także i cynku.

Co warto wiedzieć o pistacjach?

Pistacje a rak płuc i prostaty

Badacze ze Stanów Zjednoczonych, a dokładnie z Teksasu dowiedli, iż spożywanie 60-70g pistacji dziennie wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwoju raka. Wynika to z zawartości pochodnej witaminy E, zwanej gamma-tokoferol, która zapobiega rozwinięciu się nowotworów. Systematyczne spożywanie pistacji wpływa na wzrost poziomu gamma-tokoferolu we krwi, co znacznie zmniejszyło prawdopodobieństwo rozwoju guzów.

Pistacje a cholesterol, ciśnienie oraz poziom cukru

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego informują, iż jedzenie dziennie garści pistacji wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Ponadto stabilizują poziom cukru we krwi oraz wpływają na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Warto dodać, że orzeszki te zmniejszają poziom cholesterolu oraz trójglicerydów. Codzienne dostarczanie do organizmu niespełna 70 gram pistacji obniża poziom trójglicerydów o przeszło 10%. Jest to składnik poważany w diecie osób, chorujących na cukrzycę. Wynika to z tego, że pistacje charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Już dwie porcje pistacji dziennie wpływają na prawidłową pracę serca dorosłych osób, zmagających się z cukrzycą typu drugiego oraz redukują obkurczanie się naczyń krwionośnych podczas stresujących momentów. Jest to możliwe dzięki występującym w pistacjach nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz obecności błonnika, potasu oraz przeciwutleniaczy, neutralizujących w ciele człowieka wolnych rodników.

Wpływ pistacji na oczy

Jak już nadmieniono w tym artykule pistacje jako jedyne wśród orzechów posiadają karotenoidy, które stanowią skład plamki żółtej oraz są równocześnie antyoksydantami, chroniącymi siatkówkę oka przed urazami spowodowanymi przez wolne rodniki. Pistacje obniżają prawdopodobieństwo wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. Posiadają w sobie dużo witaminy A, występującej pod postacią beta-karotenu, co chroni przez rozwojem kurzej ślepoty oraz zespołu suchego oka.

Zadzwoń Teraz