Niezwykle ważną witaminę przez cały okres życia każdego człowieka stanowi witamina D. Jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju kości u dzieci, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i mięśniowego, ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu oraz pomaga zmniejszyć ryzyko związane z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni u osób w wieku 60 lat i starszych.

Do organizmu człowieka witamina D dostarczana jest głównie z dwóch źródeł: 

  • poprzez syntezę skórnę promieniowania UV – dostarcza ona nawet do 90 % zapotrzebowania organizmu na witaminę D,
  • poprzez dietę – zwłaszcza bogatą w tłuste ryby morskie, jaja, sery żółte i mleko – pokrywa ona ok. 10% zapotrzebowania.

Położenie geograficzne w środkowo-wschodniej Europie, styl życia oraz  codzienna dieta sprawiają, że często nie jesteśmy w stanie dostarczyć do organizmu niezbędnej dawki witaminy D3. Wszystko to powoduje, że do 90% naszej populacji cierpi na niedobór witaminy D i powinno ją dostarczać do organizmu w postaci suplementów. Niedobór witaminy D jest szkodliwy w każdym wieku, u wszystkich osób, ponieważ ma ona znaczący wpływ na wszystkie układy w organizmie człowieka.

Kto i dlaczego powinien suplementować witaminę D?

Witamina D nazywana jest „witaminą słońca”, bo jej głównym źródłem jest działanie promieni słonecznych na organizm. Na naszej szerokości geograficznej projekcja promieniowania UV jest na tyle słaba, że nie pokrywa zapotrzebowania na witaminę D, która ma duży wpływ na organizm człowieka, szczególnie na układ nerwowy, kostny, mięśniowy, immunologiczny, układ krążenia i rozrodczy. 

Niedobór witaminy D powoduje m.in.:

  • zwiększoną podatność na infekcje, 
  • wzrost ciśnienia tętniczego, 
  • uczucie zmęczenia, 
  • bóle głowy,
  • zaburzenia koncentracji, 
  • obniżenie nastroju, 
  • bóle stawów, 
  • podatność kości na złamanie.  

Początkowe objawy niedoboru witaminy D3 są często utożsamiane z innymi schorzeniami, co utrudnia właściwą diagnozę. Decyzje o suplementacji witaminy D powinniśmy zawsze skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. W przypadku noworodków, niemowląt i dzieci decyzję podejmuje pediatra.  Młodzież i osoby dorosłe powinny sięgnąć po suplementy witaminy D w przypadku stwierdzenia objawów niedoborów. W przypadku wątpliwości należy przeprowadzić stosowne badania określające rzeczywisty poziom witaminy D w organizmie. 

Suplementacja witaminy D jest szczególnie rekomendowana dla osób z brakiem regularnego dostępu do światła słonecznego, rzadko wychodzących z domu, dla osób z nadwagą lub otyłością oraz starszych powyżej 60 roku życia.

Jaki suplement witaminy D?

Niedobór witaminy D3 w organizmie można uzupełnić, stosując pod kierunkiem lekarza kurację za pomocą większych (7000 – 60000 j.m.), rzadziej stosowanych dawek witaminy D lub stosując codziennie suplementy diety dostępne bez recepty. 

Nowoczesnym suplementem do codziennego wsparcia odporności jest produkowany w Polsce Sorderol 2K. Jest to jedyny na rynku preparat witaminy D3 w formie kapsułek zawierających mikropeletki wydłużające uwalnianie substancji aktywnej do 8 godzin. Każda kapsułka zawiera optymalną do codziennej suplementacji dawkę 2000 j.m.

Zwiększona biodostępność witaminy D3 wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wspomaga utrzymanie prawidłowego stanu kości i zębów, zmniejszenia ryzyko upadku związanego z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśniowym. Suplement Sorderol 2K jest szczególnie polecany dla osób starszych.