Pierwsza wizyta u psychologa służy postawieniu diagnozy, na podstawie której zaplanowane zostają kolejne sesje. Nic więc dziwnego, że budzi tak wiele emocji. Aby nie dostarczać sobie niepotrzebnego stresu – przygotuj się do tego spotkania zarówno od strony technicznej, jak i emocjonalnej. Pozwoli Ci to w pełni otworzyć się podczas terapii i szczerze rozmawiać o problemach ze specjalistą.

Czy to już czas na wizytę u psychologa online?

Rzeczywistość każdego dnia dostarcza ci wielu bodźców, wystawiając psychikę na trudną próbę. W końcu jednak możesz stracić odporność na ciągły stres, wygórowane wymagania otoczenia czy traumatyczne doświadczenia. Nie jest powodem do wstydu, gdy w takich warunkach przestajesz sobie skutecznie radzić z emocjami. Warto to sobie uświadomić i sięgnąć po pomoc specjalisty już na początkowym etapie tych nieprawidłowości, aby nie dopuścić do ich przerodzenia się w znacznie poważniejsze zaburzenia (wymagające interwencji medycznej i psychiatrycznej).

Nie zawsze samodzielne stwierdzenie, że dzieje się coś złego jest łatwe. Zadania nie ułatwiają najbliżsi, którzy mogą być sceptycznie nastawieni do wszelkich form tzw. terapii duszy. Mogą również wmawiać Ci, że nie masz prawa czuć tego, co właśnie czujesz. Zanim więc sięgniesz po pomoc terapeuty i zaczniesz przygotowania do wizyty u psychologa – wykonaj testy, które pozwolą ci wstępnie zdiagnozować, czy to, w jaki sposób odbierasz rzeczywistość, warte jest uwagi psychologa.

Test Dass 21 pozwala stwierdzić poziom nasilenia stresu, lęku i stanu depresyjnego. Test Holmes-Rahe służy natomiast ocenie stopnia obciążenia stresem w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Oba narzędzia diagnostyczne znajdziesz na stronie: https://www.twojpsycholog.online/.

Przygotowanie do wizyty u psychologa online – techniczna strona konsultacji

O ile konsultacja z terapeutą w gabinecie polega wyłącznie na stawienia się na miejscu w wyznaczonym terminie, o tyle wizyta u psychologa online wymaga zadbania o techniczną stronę spotkania. Mowa tu o posiadaniu komputera/laptopa/smartfona z dostępem do internetu. Jeśli zdecydujesz się na terapię w formie wideokonferencji, zadbaj także o kamerkę internetową oraz słuchawki. Zarówno w tym przypadku, jak i podczas konsultacji w formie czatu online konieczne jest też zarejestrowanie komunikatora Skype lub Vsee. Jeśli wizyty mają charakter korespondencji e-mail, wystarczy sam dostęp do poczty elektronicznej. Wiadomości możesz odczytywać zarówno na komputerze, jak i smartfonie.

O czym warto pamiętać przed pierwszą wizytą u psychologa online?

Pierwsze spotkanie z terapeutą ma na celu poznanie pacjenta i problemów, z jakimi się boryka. Nie musisz się specjalnie przygotowywać do spotkania z psychologiem. To on będzie zadawał pytania w taki sposób, aby pomóc Ci uporać się z niezrozumiałymi lub trudnymi do poskromienia emocjami.

Zadbaj o to, aby na krótko przed spotkaniem jak najmniej się stresować, nawet jeśli będzie to duże wyzwanie. Spróbuj się wyciszyć i zrelaksować. To ważne, aby w czasie terapii móc skupić się na rozmowie i otworzyć przed specjalistą. Jeśli boisz się, że zapomnisz o pewnych kluczowych Twoim zdaniem kwestiach omawianego problemu – zapisz je na kartce.

Pamiętaj, aby nie starać się na siłę przypodobać psychologowi ani też nie traktuj go jako wroga, który będzie patrzeć na Ciebie z góry. Celem tych spotkań nie jest nawiązanie przyjaźni ani ocenianie Twoich emocji czy zachowań, lecz rozwiązanie problemów, z którymi się zmagasz. Jeśli będziesz udawać kogoś, kim nie jesteś – możesz zacząć ukrywać pewne „niewygodne fakty” lub wręcz zacząć się zamykać na to, co proponuje terapeuta.

Nastaw się na to, że podczas pierwszej sesji psycholog będzie zadawał Ci dużo pytań. Tylko w ten sposób jest w stanie zdiagnozować problem i pomóc Ci podczas kolejnych spotkań. Przygotuj się na to, że będzie chciał uzyskać informacje na temat tego, co ostatecznie skłoniło Cię do szukania pomocy i jakich rezultatów oczekujesz. Może także dopytywać o szczegóły życia prywatnego i zawodowego oraz towarzyszące Ci na co dzień emocje.

Zadzwoń Teraz