Czasem trudno odmówić sobie zjedzenia obfitego posiłku, szczególnie jeśli czerpie się z tego mnóstwo przyjemności. Niestety przejadanie się to prosta droga do problemów zdrowotnych. Pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Niestrawność to częsty problem wielu osób, ale należy temu przeciwdziałać. Na szczęście jest wiele sposobów, które przynoszą ulgę w cierpieniu. W aptekach znajdują się rozmaite kapsułki na wspomaganie trawienia. Warto mieć je pod ręką na wszelki wypadek, gdy inne metody zawiodą i nie przyniosą oczekiwanych efektów. Oczywiście wybierać należy naturalne preparaty, które rzeczywiście pomagają, zamiast szkodzić.

Domowe sposoby na niestrawność

W przypadku problemów ze strony układu pokarmowego niezwykle pomocny jest ruch. Złym pomysłem będzie położenie się do łóżka po obfitym posiłku, bo spowolni to trawienie i tylko pogorszy sytuację. Oczywiście intensywny wysiłek fizyczny jest niewskazany, wystarczy wybrać się na spacer lub nawet pochodzić po pokoju. Pobudzi to trawienie. Nawet stanie jest lepsze niż siedzenie. Pomaga również spożywanie zielonych warzyw liściastych, mają one korzystny wpływ na mikroflorę jelitową. Nie można również zapomnieć o probiotykach obecnych w produktach fermentowanych typu kiszona kapusta, kiszone ogórki, tempeh, miso, kwas buraczany, kombucha, kefir, jogurt naturalny. Kwas mlekowy w kiszonkach usprawnia pracę jelit, zapobiega przerostowi patogenów i procesom gnilnym. Godne polecenia są również owoce tropikalne, przede wszystkim ananasy obfitujące w bromelinę. Związek ten rozkłada białko, pomaga je szybciej strawić. Z kolei w papajach znajduje się papaina, która stymuluje wytwarzanie enzymów pokarmowych.

Jak radzić sobie z problemami ze strony układu trawiennego?

W przypadku niestrawności niezwykle pomocne są przyprawy, które wspomagają trawienie. Na szczególną uwagę zasługują bazylia, rozmaryn, goździki, majeranek kminek i imbir. Można liczyć na działanie rozkurczające, zniwelowanie wzdęć, pobudzenie soków żołądkowych i wydzielania żółci. Naturalne przyprawy poprawiają ruchy jelit, usprawniają trawienie, niwelują nudności. Bardzo ważne jest to, aby nie popijać jedzenia, bo prowadzi to do rozcieńczenia kwasu solnego, co zaburza trawienie. Warto przed jedzeniem wypić szklankę wody z octem jabłkowym. Z kolei po posiłku należy odczekać co najmniej godzinę przed sięgnięciem po coś do picia. Kolejną kwestią jest to, aby jeść ze spokojem, nie spieszyć się, dokładnie przeżuwać pokarm. Nie należy jeść pod wpływem negatywnych emocji, bo zaburza to trawienie. Przy niestrawności pomocne jest masowanie brzucha, przez wykonywanie delikatnych ruchów kolistych.

Zioła wspomagające układ pokarmowy

Przy problemach z trawieniem na pomoc przychodzą rozmaite rośliny – zioła dostępne są w formie suszu do zaparzania naparów oraz sproszkowane w kapsułkach. Nie brakuje również preparatów zawierających ekstrakty roślinne, które pomagają przy niestrawności. Na dolegliwości w postaci wzdęć i odbijania niezwykle pomocny jest rumianek. Rozluźnia mięśnie gładkie znajdujące się w przewodzie pokarmowym, wzmaga perystaltykę jelit. Wspaniale sprawdzi się również koper włoski, który wzmaga wydzielanie soku żołądkowego i usprawnia pracę układu pokarmowego. Godne polecenia są wyciągi z ostropestu, które działają ochronnie na przewód pokarmowy i wspierają pracę wątroby. Nie można zapomnieć o liściu karczocha, który przynosi ukojenie w niestrawności. Jeśli ktoś chce wesprzeć wątrobę, to karczoch sprawdzi się idealnie. Usprawnia trawienie, szczególnie tłuszczów.

Jak naturalnie wspomóc trawienie?

Na problemy z dyspepsją pomocne są kapsułki na wspomaganie trawienia, które zawierają mniszek lekarski. Pobudza on czynność wątroby, wzmaga wydzielanie żółci i soków trawiennych. Ma niezwykle korzystny wpływ na funkcjonowanie jelit. Na poprawę trawienia, zgagę i zaparcia pomoże również prawoślaz. Przy nieżycie żołądka i nadkwasocie sprawdza się rewelacyjnie. Od wieków ceni się miętę ze względu na jej właściwości wspomagające trawienie. Niweluje bolesne skurcze żołądka, wzdęcia, kolki jelitowe. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo pomocny jest kminek. Ta niepozorna przyprawa reguluje pracę jelit, znosi gazy. Warto też sięgnąć po anyż, który ma działanie rozkurczające, niweluje kolki i nudności. Pomoże również szałwia, która przeciwdziała procesom fermentacyjnym w jelitach, odpowiadającym za powstawanie problematyczne wzdęć. Pod ręką warto mieć również preparaty zawierające tymianek, dziurawiec, lebiodkę, owoc tarniny i aloes.