Antybiotykoterapia jest konieczna, gdy organizm zaatakowany zostanie przez chorobotwórcze bakterie. Niestety niszcząc je, antybiotyk osłabia także bakterie innego rodzaju, których obecność jest korzystna i wręcz niezbędna dla organizmu. Jak wesprzeć organizm po antybiotykoterapii? Jaką dietę i jakie suplementy zastosować? Podpowiadamy.

Dlaczego bakterie jelitowe są ważne dla naszego organizmu?

Nasza mikroflora jelitowa to naturalna bariera ochronna przed patogenami, takimi jak wirusy, bakterie, grzyby, czy alergeny. Jednak warto wiedzieć, że te wszystkie drobnoustroje mieszkają w naszych jelitach, jednak dzięki zachowanej równowadze pomiędzy dobrymi a złymi mikroorganizmami, nasz układ odpornościowy pracuje prawidłowo.

 

Gdy jednak dochodzi do zachwiania proporcji i patogeny zyskują przewagę liczebną (np. w wyniku antybiotykoterapii), wówczas warto wesprzeć nasz mikrobiom, uzupełniając armię dobroczynnych bakterii z zewnątrz, np. jedząc naturalne probiotyki (znajdziemy je w kiszonkach i fermentowanych produktach mlecznych, takich jak kefir, jogurt, czy maślanka) bądź stosując probiotykoterapię, czyli przyjmując probiotyki w kapsułkach.

Dlaczego warto wspierać florę bakteryjną jelit po antybiotykoterapii?

Antybiotyk działa nie tylko na bakterie chorobotwórcze, ale także na te dobre, wspierające nasz organizm. Flora bakteryjna po przyjmowaniu antybiotyku jest zazwyczaj osłabiona, Dlatego też w trakcie i po antybiotyku warto zastosować suplement diety zawierający bakterie probiotyczne, np. Multilac. Suplement diety Multilac synbiotyk to preparat, który wesprze florę bakteryjną jelit i przywrócić jej właściwy skład po stosowaniu antybiotyku.

Multilac probiotyk – jak działa?

Multilac to preparat zawierający kilka żywych szczepów bakterii. Multilac synbiotyk to połączenie szczepów bakterii, m.in. Lactobacillus helveticus Bifidobacterium longum z prebiotykami (fruktooligosacharydami). Prebiotyki ułatwiają dobroczynnym bakteriom zasiedlenie jelit i podjęcie tam korzystnej dla nich pracy. Stanowią źródło energii dla bakterii probiotycznych.

 

Dieta po antybiotykoterapii

Po stosowaniu antybiotyku bardzo ważna jest też odpowiednia dieta, dostarczająca organizmowi probiotyki i prebiotyki ze spożywanych produktów. Dobrym źródłem bakterii probiotycznych są kiszone warzywa i owoce oraz kefir i jogurt (najlepiej naturalny), a także zsiadłe mleko. Prebiotyki (węglowodany złożone) znajdują się w sporych ilościach w warzywach i owocach, kaszach, makaronie z mąki razowej oraz pełnoziarnistym pieczywie.

 

Nie zawsze można włączyć je od razu do menu po antybiotykoterapii, ale warto robić to stopniowo i jadać regularnie. Świetnym pomysłem na obiad po antybiotykoterapii będzie np. puree ziemniaczane, a do tego mizeria z jogurtem lub tarty kiszony ogórek.