Ogólnie pojęte zdrowie, bez wątpienia jest numerem jeden wśród odpowiedzi na różnego rodzaju ankiety, badające co jest najważniejsze w życiu. I nie ma w tym nic zaskakującego. Będąc zdrowym, żyje się po prostu lepiej, łatwiej, przyjemniej. Dlatego bez względu na wiek, o zdrowie należy dbać. Natura rządzi się jednak swoimi prawami, co sprawia, że im jesteśmy starci tym, częściej dosięgają nas różnego rodzaju dolegliwości. W poniższym tekście poruszymy temat mięśni Kegla u mężczyzn i wskażemy jak możemy o nie zadbać we własnym zakresie.

Czym są tytułowe mięśnie Kegla?

Zacznijmy od absolutnych podstaw, w tym przypadku odrobiny fizjonomii człowieka. Mięśnie Kegla to inaczej mięśnie dna miednicy. Mają do spełnienia szereg istotnych funkcji, m.in. podtrzymują narządy jamy brzusznej, oraz wspomagają prawidłowe oddawanie moczu. Są one usytuowane od kości łonowej do odbytnicy, otaczając ujście pęcherza, pochwy oraz odbytnicy. Potocznie mięśnie Kegla noszą nazwę mięśnia łonowo-guzicznego. Bardziej popularna nazwa, Kegla pochodzi od nazwiska amerykańskiego ginekologa, który już latach 50-tych XX wieku dostrzegł ich ważną funkcję. Więcej na temat można dowiedzieć się na stronie kliniki ortomedico.pl

Dlaczego należy dbać mięśnie Kegla?

Pomimo że owe mięśnie znajdziemy rzecz jasna zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, skupmy się na mężczyznach, ponieważ ich rola jest tu tutaj nieco szersza niż u pań. Wraz z wiekiem lub na skutek braku aktywności fizycznej może nastąpić stopniowe ich osłabienie. Na skutek tego, może dochodzić do dysfunkcji seksualnych począwszy od problemów z erekcją, aż po niemożność odbycia stosunku seksualnego. Wspólną dla obu płaci cechą osłabienia mięśni Kegla są problemy z tzw. popuszczaniem moczu w sytuacjach innych niż standardowa wizyta w toalecie. Może to być np. intensywny śmiech, kichnięcie lub aktywność fizyczna. Nie trzeba chyba mówić, że oddanie moczu w takich okolicznościach może być bardzo krępujące. Na szczęście medycyna zna proste i co ważne skuteczne sposoby, aby temu zaradzić. Nie potrzeba do tego ani specjalnego sprzętu, ani wizyt u lekarza.

Jak można ćwiczyć mięśnie Kegla?

Zarówno kobiety jak i mężczyźni powinni wykonywać regularnie ćwiczenia swoich mięśni, aby uniknąć późniejszych kłopotów. Oczywiście idealnie jest, gdy uprawiamy jakiś sport. Wówczas niejako przy okazji wzmacniamy wszystkie mięśnie, w tym również te miednicy, brzucha i pośladków. Jeśli jednak ograniczamy się tylko do Kegla, zaleca się proste ćwiczenie. Kładziemy się na plecach w pozycji leżącej w lekkim rozkroku.
Napinamy mięśnie na 5 sekund, po czym rozluźniamy. Po kilku sekundach powtarzamy to samo, aż do 5 razy.
Optymalne wyniki osiągniemy ćwicząc w ten sposób 3 razy dziennie. Pierwsze efekty będą widoczne już po kilku tygodniach. Dla zabieganych mamy dobrą wiadomość. Mięśnie Kegla można ćwiczyć również na stojąco i siedząco. Np. w pracy. Nie jest to może tak komfortowe, ale pamiętajmy, że kluczowa jest tutaj systematyczność.

Podsumowując

Mamy nadzieję, że powyższy tekst, pomimo że krótki, zwróci uwagę czytelników na tak delikatny, ale bardzo ważny z punktu widzenia zdrowia i komfortu w codziennym funkcjonowaniu temat. Kilka minut ćwiczeń dziennie to mniej więcej tyle, ile spędzamy w kuchni oczekując na zagotowanie się wody w czajniku. Dlaczego by zatem nie wykorzystać tego czasu dla zdrowia?