Czy słyszałeś kiedykolwiek o tym, że na diecie można jeść pizzę? Zazwyczaj to popularne włoskie danie należy do tych, które są absolutnie zakazane podczas stosowania diety. Zdarza się, że pizza traktowana jest tako tzw. cheat meal, czyli posiłek tratowany jako chwilowe odstępstwo od stosowania założeń dietetycznych. Istnieje jednak dieta, która nie przekreśla pizzy w menu. Jest jeden warunek – to danie musi spełniać zasady tejże diety. Można to osiągnąć w prosty sposób – zamieniając tradycyjny spód do pizzy na bazie mąki na spód o minimalnej zawartości węglowodanów. Mowa o diecie ketogenicznej, która zyskuje coraz większą popularność. Chcesz dowiedzieć się więcej?

Czym jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna zakłada ograniczenie spożywania węglowodanów do absolutnego minimum. Podczas stosowania tej diety organizm osiąga stan ketozy, w którym energia pobierana jest z tłuszczu i ciał ketonowych zamiast z węglowodanów. Oznacza to, że podstawą dla działania organizmu stają się pokarmy bogate w tłuszcze (i tłuszcz własny), odpowiednia ilość białka oraz niewielka (ale całkowicie wystarczająca!) ilość węglowodanów pochodzących z warzyw i niskowęglowodanowych owoców.

Idealne proporcje makroskładników w ketozie odżywczej wynoszą 70% tłuszczu, 20-25% białka i 5-10% węglowodanów.

Podczas stosowania diety ketogenicznej nie można jeść takich produktów jak chociażby pieczywo, makaron, ryż, kasze, płatki owsiane, miód, dżemy i konfitury, soki owocowe, kukurydza, ziemniaki, większość owoców (zawierają bardzo dużo cukru), kolorowe słodkie alkohole, piwo, fasola, groch, ciasta, słodycze, lody, napoje gazowane – a więc produktów zawierających dużą ilość węglowodanów.

Można natomiast sięgać po takie produkty jak boczek, mięso wołowe, mięso wieprzowe, tłuste ryby, jagnięcina, drób ze skórką, owoce morza, masło orzechowe, orzechy makadamia, orzechy włoskie i laskowe, orzechy brazylijskie, kokos, masło, oliwa z oliwek, smalec, smalec z gęsi, tłusta śmietana, mozzarella i feta, tłuste sery żółte, jajka, szparagi, fasolka szparagowa, wszystkie rodzaje kapusty i sałaty, kiszonki, ogórki, papryka, cebula, pomidory, karczochy, oliwki, awokado, maliny, borówki, jagody, truskawki, jeżyny, mąka kokosowa, mąka migdałowa, musztarda dijon, majonez, passata.

Na diecie ketogenicznej można nawet pić alkohol (oczywiście od czasu do czasu i w umiarkowanych ilościach). Mowa o czystej wódce, whisky, tequili, winie czy szampanie. Alkohole można popijać wodą z cytryną. Wskazane jest, by zrezygnować z alkoholu podczas keto adaptacji, a także podczas pierwszych kilku tygodni redukcji.

Keto pizza na diecie

Jak wspomnieliśmy, pizza jest daniem dozwolonym podczas stosowania diety ketogenicznej. Sekret tkwi w wykluczeniu węglowodanów z przepisu, a więc należy zapomnieć o ananasie, brzoskwiniach czy innych pełnych cukru dodatkach. Trzeba również zamienić tradycyjne ciasto na bazie mąki na spód przygotowany z kurczaka i mozzarelli, samej mozzarelli czy z kalafiora.

Widoczna na zdjęciu pizza to wersja w pełni ketogeniczna – spód przygotowano z rozdrobnionej piersi kurczaka, mozzarelli i jajek. Dodatki to ulubiony ser żółty i plasty pepperoni. Można wykorzystać również np. oliwki, boczek, szparagi, wieprzowinę, szpinak, pomidory, ogorka kiszonego, parmezan, krewetki, tuńczyka czy nawet kabanosa.

Pizza ketogeniczna jest bardzo syta, zwłaszcza ta ze spodem z kurczaka. Już nawet dwa kawałki wystarczą, by najeść się do syta.

W ten oto sposób nie trzeba rezygnować z pizzy na diecie – wystarczy kilka prostych zmian i można jeść pizzę nawet 2 czy 3 razy w tygodniu, a przy tym zdrowo i skutecznie chudnąć! Brzmi kusząco, prawda?

Chcesz poznać inne pomysły na keto dania, które odchudzają?

Dieta ketogeniczna umożliwia jedzenie wielu ciekawych dań, w tym również takich, które podobnie jak pizza, wcale nie kojarzą się z dietą. Keto burger, keto kebab, a nawet golonka to tylko niektóre z posiłków, które możesz jeść będąc na diecie ketogenicznej. Inne pomysły to chociażby cytrynowe keto muffinki, czekoladowe lody awokado, pikantne klopsiki chorizo, śniadaniowe tacos, zupa serowa z makaronem z cukinii, keto pierogi z kapustą i wiele innych.

Ciekawe pomysły na keto przepisy można znaleźć na stronie KetoDietetyk.pl, a także w ebooku „Dieta Keto. Plan posiłków” autorstwa Joanny Łysak – dietetyka ketogenicznego z bogatym doświadczeniem.

Zadzwoń Teraz