Mrowienie głowy może mieć różne przyczyny, ale jednymi z najczęstszych są urazy lub zwyrodnienia kręgosłupa, który nie tylko umożliwia nam utrzymanie pionowej postawy, ale też dźwiga głowę. Przeciążony kręgosłup szyjny może powodować ból, mrowienie głowy, lecz ponadto drętwienie rąk czy ból odczuwany w barkach.

Czy mrowienie głowy jest objawem przeciążenia kręgosłupa?

Mrowienie głowy, jeśli nie jest wynikiem urazu, podrażnienia skóry czy uczulenia, zwykle świadczy o przeciążonym kręgosłupie. Przyczyn takiego stanu może być wiele. Przeciążenie jest wynikiem urazu (np. komunikacyjnego), ale także nieprawidłowej sylwetki, którą przyjmujemy, pracując przez wiele godzin przed ekranem monitora. Siedzący tryb pracy obciąża kręgosłup. Jeśli do tego mamy ekran na niewłaściwej wysokości, następstwem jest dodatkowe napięcie mięśni, co tylko potęguje dolegliwości. Mrowienie pojawia się nawet, jeśli nie ruszamy głową. W zaawansowanych stanach zapalnych czy zwyrodnieniach odcinka szyjnego mogą wystąpić objawy towarzyszące, jak ból głowy o dużym nasileniu, ból karku, mdłości, wymioty, a nawet zawroty głowy.

Mrowienie głowy od kręgosłupa i pozostałe objawy są wynikiem zaburzonego przepływu krwi, który jest spowodowany przez powstające w odcinku szyjnym zwyrodnienia. Wraz z postępem choroby dolegliwości mogą być coraz intensywniejsze, dlatego już przy pierwszych niepokojących objawach warto zadbać o profilaktykę i zdrowy kręgosłup.

Jak poradzić sobie z objawami przeciążonego kręgosłupa?

Mrowienie, mimo że dokuczliwe, nie jest klasyfikowane do dolegliwości bólowych. Jest jednak objawem tego, że w odcinku szyjnym kręgosłupa zachodzą niepokojące zmiany. Jeśli towarzyszy mu ból głowy, warto sięgnąć po lek przeciwbólowy dostępny bez recepty. Dużą skutecznością charakteryzują się leki z grupy NLPZ (niesteroidowych leków przeciwzapalnych), w których substancją czynną jest np. ketoprofen. Szybko łagodzą dolegliwości i pozwalają wrócić do pełnej sprawności. Przed ich zastosowaniem koniecznie należy zapoznać się z dołączoną do opakowania ulotką.

Mrowienie powinno być dla nas wskazówką, że należy zadbać o wzmocnienie kręgosłupa. W pierwszej kolejności warto tak zorganizować stanowisko pracy, aby maksymalnie odciążyć odcinek szyjny. Biurko i ekran powinny być na właściwej wysokości, a nie bez znaczenia jest także odpowiednio wyprofilowane krzesło. Dobrą praktyką jest zwrócenie uwagi również na higienę snu. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak duże znaczenie mają materac i poduszka. Przy dolegliwościach kręgosłupa wskazane jest spanie na twardym materacu i odpowiednio wyprofilowanej poduszce. Dzięki temu zachowana jest naturalna krzywizna kręgosłupa, co zmniejsza też ucisk na nerwy.

Profilaktykę zdrowego kręgosłupa stanowią ruch i aktywność fizyczna. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwalają wzmocnić mięśnie i odciążyć struktury kostne. Warto zadbać również o silne mięśnie karku.