przychodnia medyczna pramed szczecin

pon - pt: 07.30 - 19.00

sb - nd: zamknięte

Wyzwolenia 7

70-552 Szczecin

Wyszyńskiego 42

70-552 Szczecin

Niedobór witamin a bezsenność

Coraz więcej osób cierpi na bezsenność. Jest to spowodowane trybem życia, stresem, ale przede wszystkim nieprawidłowym odżywianiem. Przetworzona żywność jedzona w pośpiechu nie dostarcza organizmowi niezbędnych witamin. Jaki wpływ mają one na stan zdrowia i zaburzenia snu? Jak poprawić jakość swojego snu? Sprawdź! 

Czym jest bezsenność? 

Bezsenność z definicji oznacza, że co najmniej trzy razy w tygodniu w perspektywie od jednego do trzech miesięcy występują zaburzenia snu. Mogą objawiać się one wczesnym budzeniem, problemami z zaśnięciem lub wybudzaniem się w nocy. Problem ten dotyka około 6% populacji, a konsekwencje mogą być dość uciążliwe. Najczęstszymi powodami bezsenności są zaburzenia fizyczne lub psychiczne. Niewyspana osoba czuje się zdecydowanie gorzej i ma mniejszą wydajność w ciągu dnia. Inną przyczyną bezsenności jest również niedobór witamin, dlatego tak ważne jest sprawdzenie, z jakiego powodu dotknął Cię problem bezsenności w celu podjęcia odpowiednich kroków. Jeśli to właśnie niedobory okażą się przyczyną twoich kłopotów ze snem, to na rynku dostępne są witaminy na bezsenność, które w szybki sposób pozwalają usprawnić pracę całego organizmu i unormować czas snu. 

Ile snu potrzebuje człowiek? 

Człowiek powinien przeciętnie spać około 8 godzin dziennie. Oczywiście czas ten może być różny w zależności od tego, jaki prowadzisz tryb życia. Niektórym osobom wystarcza 6 godzin snu na dobę, a inne potrzebują spać aż 10 godzin. Jednak należy pamiętać, że zbyt długi sen jest również niekorzystny i może być spowodowany różnymi problemami zdrowotnymi. Zapotrzebowanie na sen jest też różne w zależności od wieku. Seniorzy najczęściej śpią krócej ze względu na małą aktywność w ciągu dnia. Osoba aktywna w średnim wieku powinna spać od 7 do 9 godzin, a osoby po 65. roku życia będą normalnie funkcjonować, śpiąc 6-7 godzin.  

Bezsenność a niedobór witamin 

Niedobór witamin może być przyczyną braku snu i zdecydowanie należy go rozważyć przed rozpoczęciem leczenia lekami nasennymi. Zdecydowana większość Polaków cierpi na niedobory witamin i składników odżywczych, które wpływają na ogólny stan zdrowia i dobry sen. Dla zdrowego snu szczególnie ważne są mikroelementy związane z produkcją serotoniny i melatoniny. To właśnie dlatego niedobory witaminy D oraz witamin z grupy B mogą przyczyniać się do wystąpienia bezsenności. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, że nieodpowiednio „odżywiony” organizm może objawiać swoje niezadowolenie właśnie problemami ze snem. Wiele mówi się o tym, że brak witamin prowadzi do osłabienia organizmu, a nawet różnych chorób. Zaburzenia snu często są wynikiem takiego stanu rzeczy.  

Jakie witaminy wpływają na jakość snu? 

Pierwszą witaminą ważną dla regulacji rytmu snu jest witamina D. Jej niedobór może zaburzać wytwarzanie melatoniny. Odpowiednia podaż witaminy D jest zatem ważna dla utrzymania zdrowego rytmu biologicznego. Szczególnie zimą, kiedy dni są krótsze, a słońce świeci mniej, ważne jest, aby zadbać o odpowiednią suplementację. Kolejną witaminą, tym razem niezbędną do produkcji serotoniny jest witamina C. Również niedobory witamin grupy B mogą przyczynić się do wystąpienia zaburzeń snu. Witamina B12 bierze udział w produkcji hormonów snu, melatoniny i serotoniny. Niedostatek witaminy B6 może prowadzić do zwiększonego stresu psychicznego i w konsekwencji właśnie do bezsenności. Natomiast witamina B1 i B5 biorą udział w wytwarzaniu acetylocholiny, a tym samym pozytywnie wpływają na układ nerwowy.  

Jak zadbać o zdrowy sen? 

Bezpośredni lub pośredni wpływ na sen mają nie tylko niedobory witamin, ale również kwasu foliowego, magnezu i wapnia. Procesy, które kontrolują sen, są dość złożone. Dostarczenie wszystkich niezbędnych witamin do organizmu wraz z pożywieniem nie jest łatwe, a czasami wręcz niemożliwe. Jednak w przypadku regularnej suplementacji witamin na bezsenność problemy mogą szybko zniknąć.  

Warto także zwrócić uwagę na inne czynniki, takie jak: 

  • stres, 
  • regularne godziny zasypiania i wstawania, 
  • zdrowe odżywianie, 
  • jedzenie kolacji przynajmniej 2 godziny przed zaśnięciem, 
  • unikanie kofeiny popołudniami, 
  • relaks i odpoczynek. 

Te kilka z pozoru prostych zasad jest tymi, z których przestrzeganiem możesz mieć najwięcej kłopotu, a to z kolei w znaczący sposób wpływa na Twoje samopoczucie i  jakość snu.  

Sprawdzone sposoby na bezsenność 

Jeśli zauważyłeś u siebie problemy ze snem, to nie warto od razu sięgać po tabletki nasenne. Warto zacząć od sprawdzenia niedoborów i regularnie przyjmować witaminy na bezsenność, które wpłyną pozytywnie na cały Twój organizm. Oprócz tego znajdź czas na odpoczynek i naucz się kilku technik relaksacyjnych, które pozytywnie wpływają na stres i zmęczenie. Do swojego menu wprowadź świeże warzywa i owoce, a kawę lepiej odstaw na bok. Również aktywność fizyczna pozytywnie wpłynie na jakość Twojego snu, a więc zarezerwuj sobie czas na spacery, bieganie czy jazdę na rowerze.  

Umów wizytę Online

Przychodnia Medyczna Pramed powstała w 2010 roku. Od tego czasu sukcesywnie buduje i wzmacnia zaufanie wśród swoich pacjentów. Lekarze specjaliści pracujący w naszej przychodni świadczą wysokiej jakości usługi zdrowotne

Godziny otwarcia

Poniedziałek: 07.30 - 19.00
Wtorek: 07.30 - 19.00
Środa: 07.30 - 19.00
Czwartek: 07.30 - 19.00
Piątek: 07.30 - 19.00
Sobota: Zamknięte
Niedziela: Zamknięte
Twój Koszyk