Rowery stacjonarne to jeden z ulubionych sprzętów fitnessowych. Zajmuje stosunkowo mało miejsca, a jednocześnie wiele osób po prostu lubi na nim ćwiczyć. Na co warto zwrócić uwagę szukając rowerka do domu?

Rower pionowy czy poziomy?

Zazwyczaj osoby, które oglądają w sklepach sportowych rowery stacjonarne, skupiają swoją uwagę na „tradycyjnym” wariancie pionowym. Nic w tym dziwnego, w końcu takie właśnie rowery najczęściej widzi się na siłowniach i w wielu przypadkach będą najbardziej dopasowane do potrzeb użytkownika. Nie wspominając już o tym, że zajmuje mało miejsca.

Są jednak sytuacje, kiedy to właśnie rowery poziome będą lepszym wyborem. Mowa tu o użytkowaniu przez osoby, które mają problemy z kręgosłupem. W takich przypadkach pozycja półleżąca, jaką zapewniają rowery poziome, będzie po prostu bezpieczniejsza.

Więcej informacji na temat dylematów między wyborem modelu pionowego i poziomego (a także spinningowego, ale o już dla osób bardziej zaawansowanych) można znaleźć w artykule „Podpowiadamy – Jaki rower stacjonarny kupić?”.

cwiczenia na silowni.jpg

Dlaczego rower stacjonarny wspiera budowanie kondycji?

Powód jest prosty. Korzystając z roweru stacjonarnego można w sposób w miarę bezpieczny dla stawów ćwiczyć w sposób dynamiczny. Z jednej strony łatwo o podniesienie w ten sposób tempa metabolizmu. Z drugiej specyfika ruchu sprawia, że ćwiczący wzmacnia nogi, ale też mięśnie brzucha. Jednocześnie w przypadku roweru łatwiej utrzymać ruch przez dłuższy czas.

Funkcje roweru stacjonarnego, na które warto zwrócić uwagę

Część rowerów treningowych jest pozbawiona jakiejkolwiek elektroniki. Coraz łatwiej jednak znaleźć takie, w które wbudowano prędkościomierz oraz licznik spalonych kalorii. W niektórych przypadkach konstruktorzy poszli jeszcze krok dalej i dodali czujniki tętna, a nawet funkcję Body Fat, która pozwala na orientacyjne śledzenie spalonej tkanki tłuszczowej. Jednak niezależnie od wszystkich funkcji zaawansowanych, warto pamiętać również o tych najbardziej podstawowych, takich jak… możliwość regulacji obciążenia. A ta warto by dawała pole do popisu – tak, aby z czasem móc sobie podnosić poziom trudności.